The Palestinian Initiative for the Promotion of Global Dialogue and Democracy. ,11

LL).M;‘/\J) QJL»J|))_J»| Seend doa L 3551 f\
/‘T'

&

Public Discourse and Perceptions: Palestinian Media Coverage of the
Palestinian-Israeli Conflict

MIFTAH’s Media Monitoring Unit

March 2005



Introduction

The traditional role of the media as reporters of the truth can play an important role in
conflicts. A key function of the media is to provide the public with the information
necessary to make good decisions. It is important to realize that decisions are not only
based on events but also very much on how events are presented. The media can seek to
confirm or question official accounts, reveal official deceit, and correct errors of
omission. Recent advances in the field of information technology have enabled the media
to have a much greater impact on public opinion than ever before. The media provide the
public with an indispensable service. It is one of the pillars of modern society.

Since the 1993 Oslo Accords which brought limited autonomy to Palestinian society, the
tasks of the Palestinian media have changed radically. On the one hand, the media is
expected to contribute to nation-building based on the prospective that the endgame of
the Accords will be an independent, free, and democratic Palestinian state. On the other
hand, it must deal with the reality that most of the Palestinian territory that will be the
territory of the future Palestinian state is still occupied, and that it would indeed be early
to shift the focus of the media away from the Israeli-Palestinian conflict. However, the
two missions should not have to contradict each other since an honest, authentic,
investigative, non-biased and informative media will serve both goals.

The spirit of the Oslo Accords made confidence-building between Palestinians and
Israelis an indispensable condition to moving ahead in the peace process, and it gave the
media in Palestine and Israel a decisive role in the difficult process of creating this crucial
common ground. However, the failure of Camp David negotiations in July 2000 and the
eruption of the second Intifada soon afterwards proved both sides’ failure in achieving
this mission.

Acknowledging the importance of the media in the Palestinian-Israeli conflict in
particular, MIFTAH-The Palestinian Initiative for the Promotion of Global Dialogue and
Democracy and KESHEV-Center for Protection of Democracy in Israel agreed to launch
a joint project monitoring media coverage and professionalism on both the Palestinian
and Israeli sides. The project will ultimately facilitate the development of an independent
media and a culture of moderation, tolerance, and understanding between the two
peoples, through monitoring, research, advocacy, and lobbying activities without
jeopardizing the freedom of expression. What follows is a report on the first stage of this
research project, scheduled to continue through 2005 and 2006.

The Palestinian Media Landscape
The media landscape in Palestine is complex and unique. Thus, it is essential to first

outline it in order to understand the empirical reality with which MIFTAH is working and
at the same time to explain the nature of the media outlets that MIFTAH is monitoring.



The Palestinian media comprises print and audio-visual outlets and an official news
agency, WAFA. The press includes three daily newspapers: Al-Quds was established in
1951, Al-Ayyam and Al-Hayat Al-Jadidah were both founded in 1995. Al-Quds and Al-
Ayyam are independent and private newspapers while Al-Hayat Al-Jadidah is partially
subsidized by the Palestinian Authority (PA). All of these journals have websites, and
provide electronic access to their archives for free.

The estimated combined circulation of these newspapers is 50,000 copies per day,
according to the Palestinian Central Bureau for Statistics (PCBS) and other polling and
research centers. However, the real circulation figure must be considered differently,
namely from unofficially disclosed information from the newspaper owners. Polls and
PCBS research also show that Al-Quds features the most distribution and Al-Hayat Al-
Jadidah the least. Al-Quds is the newspaper that contains the most ads. Published in the
annexed eastern part of Jerusalem, Al-Quds is subject to Israeli military censorship.

The number of pages in all newspapers varies, not according to differences in news
coverage, but according to the number and size of advertisements. Al-Ayyam has many
weekly and bi-weekly supplements such as the ‘Voice of Women, ‘Al-Tareeq’ and
others. These are considered independent publications benefiting from Al-Ayyam’s
printing and distributing system.

The percentage of the news and translated materials from international, Arabic- and
Hebrew-language journals on average comprise 55% of the editorial copy, i.e. of the
newspapers’ content minus advertisements. To give an example, from Saturday 19
February 2005: out of the 16 pages of Al-Hayat Al-Jadidah on that day, there were 19.6%
ads, 45.7% of the remaining space was original news from the journal and its sources, but
out of that portion 29.1% was opinions rather than news.

There are also semi-monthly or irregularly appearing journals such as Al-Awda which is
funded by the PA, or Al-Risala, which is affiliated with Hamas and appears mainly in
Gaza. The press landscape also includes other smaller weeklies and monthlies. It is worth
mentioning here that some Palestinian political factions use the mosques as their main
media outlets.

The Palestinian Broadcasting Corporation (PBC) was established in 1994, when the
Palestinian Radio (Voice of Palestine) started broadcasting from its studios in Jericho on
the long wave length, at a frequency of 675 kHz. The transmitting station during that
period was in Ramallah and Israeli technicians were in charge of transmitting, with a
fiberoptic line connecting the Jericho studios with the transmitter in Ramallah. After the
Israeli first redeployment in 1995, the Voice of Palestine moved to its main studios in
Ramallah which were established with assistance from the EU. The Palestinian TV
started diffusing in Gaza in 1994, but it took until 1998 to establish a complete network
of towers and microwave links to cover all of Gaza and the West Bank. The need for
creating more than 10 towers stems from the fact that Palestinian TV has to use several
UHF channels with limited transmitting powers according to signed agreements with
Israel on how to use the spectrum and at the same time avoid interference with existing



Israeli and Arab channels. Palestinian TV now has two main studios, one in Gaza and one
in Ramallah. In 1998, Palestinian TV started using the Nile Sat satellite system for
broadcasting. At this time, the satellite channel shared some of its broadcasting time with
the terrestrial channel, but since 2002 the two channels had identical programming. One
of the reasons for this is the destruction of the Palestinian broadcasting infrastructure by
the Israeli army.

In January 2002, Israeli occupation forces destroyed the Palestinian Radio and TV
studios in Ramallah and demolished the transmitting system of the Voice of Palestine
including the 320 meter historic radio transmitting tower which was established during
the British Mandate. Since then, the Voice of Palestine is disseminating on a high
frequency FM channel (90.7), with low transmitting power. In February 2002, Israel blew
up the Palestinian Broadcasting Corporation building in Gaza. Despite the damage,
Palestinian TV continued its broadcasting using the satellite channel.

There are also 45 private TV and 28 radio stations distributed throughout Palestinian
cities and towns. All of them are local stations that serve their own communities due to
their limited transmitting power. Except for a few, such as Al-Quds Educational TV, all
of them depend on ads for survival. In Nablus alone there are 9 TV and 4 radio stations.
In Gaza, however, there are 7 radio stations and no private TV stations.

According to the most recent survey carried out by the Palestinian Central Bureau of
Statistics in 2004, 93.4% of Palestinians own TV sets. Out of these, 29.3% view
Palestinian TV every day, 21.6% of them are in the West Bank and 45.1% in Gaza.

In this context, MIFTAH sees its role as very important in promoting media diversity,
honesty, and reliability as well as media that is free of incitement, dehumanization and
de-legitimization of the other. Despite the fact that Palestinians are living under Israeli
occupation and despite the numerous accusations directed at the Palestinian media of
being an inciting tool, MIFTAH perceives its responsibility in presenting a proactive
approach, which is not a reaction to those accusations, but points out the failure of the
Palestinian media in meeting the international standards of professional media.

MIFTAH’s initiative to establish a Media Monitoring Unit should be seen in the context
of the Israeli occupation being the main source of provocation of incitement due to its
actions in the Palestinian occupied territories. However, MIFTAH is working and will
continue to work to highlight the deficits of and needs to develop the Palestinian media
regardless of the occupation and difficult circumstances in which it is operating.

Methodology for Content Analysis of the Media Coverage

The monitoring unit observed media coverage of the Israeli-Palestinian conflict in order
to assess the following:

e the Palestinian media landscape and its professionalism



e the types of bias in the Palestinian media outlets
e the policies and regulations pertaining to media coverage
e the interventions needed for the media to improve

The monitoring of the print media took place between 9 September and 25 December
2004. It sampled the three daily newspapers, Al-Ayyam, Al-Quds, aand Al-Hayat Al
Jadidah. The team monitored the following sections of the newspapers:

First-page news stories and their completion on the inside pages
The main news reports on violence

Opinion columns and editorials

Cartoons and photos

In addition, the monitoring unit covered the PBC’s state channel, Palestine Television.
This channel was monitored during a later stage between 8 December, 2004
(documentation started on 16 December 2004) and 23 December, 2004. At a future stage
of the project, MIFTAH will monitor the PBC radio station, "Voice of Palestine,” in
addition to a number of selected web sites.

Definitions Determined Prior to the Monitoring

For the purpose of this report, MIFTAH developed the following definitions and applied
them to its monitoring. However, we acknowledge that other classifications or definitions
would be possible.

Incitement:
When a report/speech/opinion/song/cartoon/drawing directly or indirectly advocates
killing innocent people, and/or promotes hatred or racism against an entire people.

De-legitimization:

When directly or indirectly denying a nation, race, or group the right to exist; when
negating legal rights such as denying the legitimacy of UN and other multilateral
conventions, treaties, declarations, resolutions.

De-humanization:

When presenting the other party (ethnic, religious, or political group) in the conflict as
inhuman, or denying its members their human rights or reducing them to objects or
numbers.

Other Kinds of Bias:

When the narrative of the other party in the conflict is either distorted or not presented at
all, or when only a segment of a statement is taken our of context to support the narration
of one side in the conflict while the main actor (who was providing the statement) was
balanced in his/her statement, or when the news is not informative, but expressive or
imperative in character.



Tables Showing Monitored Materials and Programs

Table A: Subjects Monitored in the Press

Monitored Subject Monitoring Period Number of Monitored
Items
Segregation Wall + Gaza 9/9/2004 - 2/10/2004
“ry: » 170
Disengagement” Plan
Gaza Invasion 4/10/2004- 11/10/2004 132
Gaza Invasion ;lall?‘sengagemem 12/10/2004 — 30/11/2004 173
PA President Arafat’s Illness and 3/11/2004 — 18/11/2004 78
Death
Israeli Military Activities in the —1 /155504 _ 2571212004 223
Occupied Palestinian Territories
Total 106 Days 776

News stories, articles and cartoons that appeared in Al-Quds, Al-Ayyam, and Al-Hayat
Al-Jadidah newspapers which dealt with the Palestinian-Israeli conflict and were not

limited to internal Palestinian politics

Table B: Subjects Monitored on Palestinian TV

Topics (specific programs and series) Period in Notes
minutes

News in Arabic 290

News in Hebrew 45

Programs about Jerusalem 160

Programs on Arafat 1263

Programs on Settlements and the Wall 40

Programs about arts and crafts 120

Religious programs 105 Including the Friday sermon

Programs on elections 75

Program on refugees 30

Entertainment programs 360 Cartoons, drama, songs

16 December-23 December, 2004. Total monitored hours: 41.47, which is 21.16% of the
entire broadcasting time during the eight days of monitoring.




Findings on media orientations

1. The Palestinian media tend to work within the conceptual framework that the Israeli
occupation is the reason behind the current confrontation. They consider the Israeli
occupation of Palestinian territories illegal and immoral. They focus coverage on the
Israeli occupation army practices in the occupied territories and the Palestinian
people’s suffering. Furthermore, the Palestinian media advocate the two-state solution
based on the UN Security Council Resolutions 242 and 338 and the principle of land
for peace. However, the Palestinian media do not present the Israeli narrative nor the
human suffering of the other.

2. The main deficits in the Palestinian media are not in what “is there,” but rather in what
“isn't there.”

a)

b)

c)

d)

The Palestinian media widely ignored its role as a public watchdog as well as
elementary journalistic ethics by not criticizing Palestinian militant attacks
inside Israel. Criticism of these operations mainly came in the form of paid
ads. The Palestinian media largely ignored the armed state of anarchy in
Palestine and its outcomes on Palestinian society and on the entire peace
process. This subject has only recently become a debatable issue in the media,
specifically after Mahmoud Abbas won the PA presidential elections.
Humanizing the conflict was not one of the concerns of the Palestinian media,
and therefore we found few articles in the press and no programs at all on
Palestinian TV advocating an end to Palestinian militant attacks inside Israel.
The Palestinian media lacked investigative reports on bad management,
lawlessness, and corruption in the public and private sectors of Palestinian
society although some independent analysts wrote about these issues in their
independent articles.

Palestinian TV commonly dealt with Palestinian victims as numbers without
faces, names, or stories on their interests, wishes, or lives. When it came to
Israeli victims, the Palestinian media often did not mention them at all, almost
as if all of them, including children and civilians, would belong to the Israeli
occupation forces.

The participation of children in Palestinian militant activities drew public
criticism. Despite this, few Palestinian writers criticized these activities and
the general treatment of this important issue was not a topic in the press
headlines, while the Palestinian TV totally ignored it.

The Palestinian media do not enhance critical thinking in the public sphere;
rather, they reflect the dominant culture.



Findings on Bias

War inside Israel!

The coverage of the Israeli unilateral ‘disengagement’ plan reflects hopes, wishes, and
desires in the Palestinian newspaper editorials rather than real facts and news about the
debate inside the Israeli polity. As the following examples show, the headlines in the
newspapers predicted a civil war between Israelis if their government were to proceed
with its Gaza ‘disengagement’ plan.

The Headlines

Shas Will Vote against It [the ‘disengagement’ plan] and the Settlers Will Demonstrate
Too: Lapid Warns of Civil War after the Rabbis’ Declarations (Al-Hayat Al-Jadidah 22-
10-2004.)

Tempers Flare in Israel, Orders to Reinforce Security Measures to Protect Sharon and
the Knesset (Al-Quds 21-10-2004.)

The Leaders of the Settlers Are Outraged and Warn of Civil War: Sharon Refuses to
Submit his Plan for a National Referendum (Al-Quds 18/10/2004.)

Calls for Referendum Snowballing: Sharon and Settlers on Confrontation Course (Al-
Hayat Al-Jadidah 18/10/2004.)

The ‘disengagement’ plan was ratified in the end by the Israeli Knesset without any
referendum. All the headlines thus either reflected editorial wishful thinking (at least in
the short run), on an internal confrontation between the Israeli government and the
settlers, or constituted distortion of information, aimed at the Palestinian public.

Israel Is Condemned by the International Community; We Are Not!

In the coverage of the Israeli invasion of northern Gaza, the press used the statements of
the international community representatives that condemn the Israeli invasion in its main
titles while the criticism against Qassam missile attacks by Palestinian militant groups
appears only in the details.

Headlines

Al-Quds. Monday, 4 October, 2004. Position: Left-Middle Front Page.

Headline: Annan [The UN Secretary General] Calls for End to Israeli Incursion in Gaza.
Details: In the details, Annan also demands that the PA prevent the Palestinian militant
groups from firing Qassam missiles at Israeli targets. He reminds the two parties that
civilians on both sides have the right to protection.

Al-Hayat Al-Jadidah. Friday, 1 October, 2004. Position: Right-Down, Front Page.
Headline: Straw [Jack Straw, the British Foreign Minister] Calls upon Israel to Stop
Assassination Operations and to Stop the Construction of Settlements and the Wall.



Details: Straw also addresses the PA to work seriously to stop the "activities of the
terrorist groups which continue to be committed against Israeli innocent families".

The Palestinian media tend not to link the occupation forces activities in the occupied
territories with the activities of the Palestinian militant groups. We consider this to be
selective and distorting information.

They Didn’t Fulfill Their Obligations According to the Road Map!

Phase One in the Road Map requires that the two sides take parallel steps that would
eventually lead to negotiations. It expects the Palestinian Authority to stop all kinds of
“violence and terror” including certain measures to dismantle the militant Palestinian
groups. At the same time, it demands that the Israeli government stop targeted killings
and incursions into the Palestinian Territories and stop settlement activities and remove
settlement outposts that have been established since March 2001.

The Palestinian media coverage of the Road Map focused only on the actions that the
Israelis should take but it ignored what was required of the Palestinian side. Indeed it
attempted to deny those requirements or at least it avoided mentioning them, leaving the
impression that the Palestinians fulfilled their obligations according to the Road Map
while the Israelis did not. We find this misleading and irresponsible media behavior.

The Israeli Army Killed Them!

The Palestinian TV usually covers the news of the Palestinian victims as numbers and as
things, not as human beings. It mainly presents the morgues and the dead bodies, briefly
providing the names, but not the identities or narratives of the victims. Very little is
mentioned about the circumstances of their deaths and nothing about their families. No
one sees their real faces before they were killed.

Showing the Palestinian victims in their blood only is a kind of self-dehumanization and
is used to show how brutal the occupation is. But what about the victims' dignity which
the media should respect (according to numerous ethics codes)? By presenting the
victims in this image, the media contribute to the degradation of human life.

We do not advocate restrictions on media freedom, but permission from victims’ families
should, in our view, ideally be obtained before showing pictures or footage bodies of
victims. Notification of deaths to the families should also precede publication of victims’
names. Some media professionals consider it their duty to provide the public with
evidence of all the horrors of war. This could indeed help prevent wars in the future, but
the information should at least try to be more respectful of victims’ privacy and dignity.

Although the press is more careful about this issue, it sometimes has the same tendency.
On 24 November 2004 Al-Ayyam newspaper published the following picture of Iman Al-



Hams, a 13-year old girl killed by Israeli soldiers in Gaza while on her way to school.
Position: Middle-Left Front Page.

ALl ayla Aglas i al Y
Sl 3o 43 ¢ o ¥l 3
ﬂ)-f- U" A)Li A ol u.u.n.n.b.nd.i e

& g il | S| CadidaS — waadli

Pl ‘rl.l_hxl_‘:,...l'jﬂ J':-‘.IJ-EJ-h-"
u'-‘-lu-”.!-‘f“"-‘-*u'-"-..r-ﬂ
i u_:,.l'.-*’.i“J..n.'ilJ.u'jrl- Juiaay]
J_,.HJ_LS;"J\_&J_HYL: J’-J..l_-ﬂ
.fls.lJL...u.J u}uufﬂ.m
JL..-JL?LML;\.&UJJH_’
dgh pasl dasia

Crg il Aliled) el an) iy
el (a3 O (L )
ol Al Cusldl g pad] | e Sl gl
At i el e bl g . da pis dadil pa
St \:UJ#J_I;:._’J::.L}LE.U 23l
gadae § c o LR | TLES L Ghand S04
w.[h‘.fhimljlhlgl]uhﬁ

[¥1 Lo Lazal]

Suicide Attackers or Martyrs: What Did the UN Official Really Say?

In gathering news, the newspapers rely on international agencies and sometimes it is
difficult to decide whether the translation is accurate or not. For example, international
news agencies use the term "suicide bombings.” In translation, we might see "martyrdom
operations,” as in the following example:

Al-Quds Sunday, 26 September 2004. Position: Top Right Page 14

Title: Senior UN Official: The Purpose of the Wall Is to Grab the Land of the
Palestinians and to Expel Them.

Details: John Dugard, a senior personality in human rights and international law, says
there is no evidence that if the wall was built on the borders of 1967 or even in the Israeli
territories it would be less effective in preventing the entrance of the ‘“Palestinian
potential martyrs” to Israel. Referring to Reuters where the original statement of John
Dugard first appeared, we found him using the expression ‘Palestinian suicide bombers,’
not ‘martyrs.” The newspapers should, in our view, be accurate in translation to avoid
misinforming their readers.

10



Sharon as Child-Killer

One week after the Israeli incursion into northern Gaza on September 29, 2004, Israel
killed 75 Palestinians, 31 one of whom were civilians, and among these 19 minors.
(according to a B’tselem report). In this context we observed this extreme depiction of
the Israeli prime minister, Ariel Sharon, as a child-killer:

Al-Hayat Al-Jadidah. Thursday, 7 October 2004. Last Page

Jerusalem Belongs to Us Alone

We monitored two TV programs that included de-humanization and de-legitimization.
The first program, “Jerusalem Is Calling You,” was 30 minutes long. It was aired on
Tuesday 21 December, 2004 at 9:30 AM. The program used history and religion as
leverage to deny other civilizations’ rights in Jerusalem. The program referred to Jews
implicitly, using dehumanizing language by calling them “parasites” and “worms.” The
program proceeded by saying "We are a nation that reserves the right to revenge.” This

11



inciting sentence was introduced in the program out of context to the subject of
Jerusalem.

The other program, “This Is Jerusalem,” aired on Sunday, December 19, 2004, and
included almost the same language as the previous one.

East Jerusalem is part of occupied Palestinian territory since 1967 and digging into
unproven history to outlaw the occupation of Jerusalem will add nothing to this issue. We
are extremely worried that these programs are spreading hatred and de-legitimizing
people and a culture, rather than a way to de-legitimize the occupation.

Conclusions

The Palestinian press in general advocates a two-state solution and a peaceful solution to
the Palestinian-Israeli conflict. It is important to point out a further positive initiative
adopted by the Palestinian press: to dedicate two pages to Israeli writers that reflect the
Israeli different perspectives and viewpoints of the conflict. Sometimes, however, this is
based on selectivity and does not give the real picture of what is published in the Israeli
journals.

Nevertheless, the Palestinian media should be more balanced when it covers the Road
Map, and it should expose the PA’s obligations to the public. Moreover, the Palestinian
media should not ignore the Palestinian militant groups' activities; especially those that
contradict with UN laws and charters. It can easily improve by not simply focusing only
on the occupation forces’ military operations and behavior in the Palestinian occupied
territories. The Palestinian media, moreover, should work towards humanizing the
conflict by more often treating the victims on both sides as human beings and not only as
abstract numbers.

According to the results of our monitoring, calls for violence in the media are very rare
occurrences and do not qualify labeling the Palestinian media as ‘incitement to violence.’
However, our main object is to reach a balanced, honest and informative media, and we
are willing to assist the development of an alternative, critical, and more credible media
discourse.

Palestinian television should have policies in place to control this potentially important
media outlet. The television performance is poor regarding the messages it conveys and
the quality of the broadcasts, which also make it a minor source of information for the
Palestinian public at present. Although the potentially inciting programs in the Palestinian
TV represent less than 2.5% of the sample we monitored, these programs should be
stopped and discontinued.

Finally, we would like to modify and reiterate some of the observations and

recommendations on media issues that MIFTAH’s Media Monitoring Unit recently
published in a report on the media coverage of the 2005 Palestinian presidential elections.

12



The Press Law lacks clarity, direction and adequate provisions to guarantee that
the media provide independent and plural coverage. A new law with adequate
provisions for the press and the audiovisual media in general should be drafted
and should replace the existing framework for both broadcast media and the press
to provide solid foundations for the development of the media. This law should
cover both commercial and public media and should be underpinned by the
establishment of an independent regulatory body that operates at arm’s length
from the state and commercial interests.

Palestinian investors should be encouraged to invest in the local media and in this
respect local media should be encouraged to invest in local programming that
serves local needs and interests.

The position of Al-Hayat Al-Jadidah should be clarified as to whether it is legally
obliged by the same terms as other public media.

Palestine Television and Radio have demonstrated confusion as to the policies
pertaining to their broadcasts and responsibilities. The broadcasters’ role and
independence should be established in law and as a publicly financed broadcaster,
it should be obliged to provide a public service that remains impartial and
objective.

Critical and balanced media content is not a negative characteristic of the press,
but all media outlets should be encouraged to engage more extensively with issues
of concern to the Palestinian society in an impartial and balanced manner in order
to inform the public.

There is already wide support for the development and support of an industry
organisation that represents the rights of journalists and is truly independent of
external forces. Such a body is a crucial part of a media system that protects and
promotes journalistic standards and develops a satisfactory code of conduct for
journalists, and it should be established as soon as feasible. A self-regulatory
organisation could act to raise standards in the industry and assist in preparing a
range of programmes to strengthen the role of journalists in serving the public
interest.

13



